harap berbaloi untuk semua orang! InsyALLAH........

baca dengan hati, In Sha ALLAH berbaloi. =)

April 01, 2011

define simple and valuable!

pertama kali menulis untuk blog yg ternyata simple seperti tajuk blog ni sendiri, sha prefer untuk introduce the purpose of this blog... (FOA: leave the grammar error first because this blog gonna be so simple yet valuable!)
the special thing that everyone should know,seorang sahabat telah menyakinkan sha bahawasanya sha mampu menulis, mengubah daya fikir seseorang yg dahulunya di takuk lama dan tidak mencapah, ke arah yg lebih realistik dengan membuka minda mereka.. so, sha mulakan dengan entri ni. 

she said " i like the way u write" .
sha ketawa, sebab semua org boleh menulis. itu hakikat.. tapi, selepas difikir2 semula, i want to be something. selalunya orang akan membayangkan benda2 yg simple ni meaningless. selekeh, sememeh... yelah, kate SIMPLE. plain. tak ada warna... hanya sesuatu yg tidak tercorak sebenarnya. tapi bila digabungkan pula dengan valuable. yg bermaksud, bermakna, bernilai n etc... apa yg akan jadi dengan perkataan tadi? perkara yang dilihat  kononnya tak ada apa2 dan tak membawa apa2  makna, sebenarnya membawa nilai dalam hidup kita. 

tengok sahaja sekeliling kita, apa yang kita ada? apa yang kita buat dengan apa yang kita ada? [lalala.... sha dah masuk zon putar belit]

katakanlah kita ada satu kotak kosong. tidak berisi dan kotak tu langsung tidak bercorak. ramai orang akan buang, sebab menyemak, buat bersepah j.. tapi kalau kotak yg kosong tadi kita isi dengan barang yg dah kita tak guna, dengan barang2 yg kecil, dah tentu kotak yg kosong tadi berisi. ruang yang ada nampak lagi kemas.  
jasa si kotak yg kosong tadi, ruang yg digunakan untuk meletakkan barang2 yg kecil dah tak berselerak lagi, dah tak dibuat sebagai tempat tangkap habuk, sebab kotak yg kosong tadi dah tolong kita. berharga kan kotak kosong tadi? boleh tolong manusia simpan barang yg perlu disimpan.

macam tulah, ALLAH beri kita akal untuk berfikir tentang kekuasaannya. bagaimana benda yg kecil boleh dimanfaatkan. macam mana ujian yg diberi pada kita tu sepatutnya membuka mata kita, bukan menutupkan mata kita untuk terus menyalahkan dan disalahkan.. 

Lalu, terhasil lah blog ini dengan entri pertamanya yang agak tersirat untuk difikirkan...  
wassalam =)

5 comments:

  1. Nice..Keep it up!
    kata2 yg penuh puitis!^.^

    ReplyDelete
  2. bakat mu kini terserlah aishah!
    keep it up!!!

    ReplyDelete
  3. awesome! awak dari dulu memang terer menulis kan. uhh, jeles. huhu

    ReplyDelete
  4. she.said : tq! untuk ayat "awak dari dulu memang terer menulis kan." hehe... tq3... hehe

    ReplyDelete